Per a l’anàlisi
lexicomètrica d’un blog, o d’un parell de blogs, que és el meu cas, he triat
dins del context polític, allò que anomenem: La política de la por.
Estem immersos en un món on els governs abusant dels seus drets, generen una
desconfiança total cap als ciutadans que miren recelosos i impotents davant
d’aquesta espiral opressora. Aquesta incertesa ciutadana funciona com una
corrent social on es contagia una suposada alarma social. Bona culpa d’aquestes
actituds provenen dels mitjans de comunicació, i clar, el ciutadà cada vegada
més vol interessar-se per la situació política en tot moment. Hi ha moltes
formes de lluitar contra aquesta por; en un dels blogs ens parla sobretot de la
educació, o sigui, estar instruït per no creure´ns tot allò que es diuen i
mesurar tota la informació provenen dels mitjans en la seva justa mesura.
Finalment, hem de
ser conscient que aquestes pors es manifesten de diferents formes, sigui
mitjançant les guerres, els abusos dels drets humans, immigració, racisme, llibertat
d’expressió, en general, defensar els drets humans
He triat dos webs
etiquetades amb el títol: La política de la por, i són:
*El
sistema puede cambiar. La política del miedo.
*Amnistía
internacional: La política del miedo crea un mundo peligrosamente dividido.
Per la realització
d’aquest anàlisi lexicomètrica, he utilitzat el programa de tractament de
corpus textuals, el Concordance.
A continuació faré
varies famílies de paraules on cadascuna conté un missatge clar segons la
temàtica tractada sobre aquesta política de la por:
1.- Família relativa
al continguts dels actes que ens fan por, o paraules que no ens agradaria
sentir dintre de qualsevol context social:
2.- Família
relativa a països que per una raó o altra han patit injustícies de tota mena,
donant lloc a una por col·lectiva o social; sigui per via de repressions, de
llibertat d’expressió, conflictes religiosos, violació dels drets humans, etc.:
3.- Família
relativa a les pràctiques discriminatòries més comuns donades al planeta i que
com ja s’ha comentat, provoquen que una societat estigui sota aquesta aura de
por:
4.- Família relativa
als mitjans de comunicació mes freqüents utilitzats per a que el ciutadà
estigui informat en tot moment, però que alhora són aquests mitjans els que s’encarreguen
de desplegar mitjançant les seves notícies, una por o un angoixa que el ciutadà
pateix constantment:
5.- Família
relativa als conceptes d’esperança que el ciutadà, sota aquest núvol de por, li
agradaria sentir com a missatge de desig o com a mínim, de pau interior:
D'altre banda, he triat
les tres paraules més repetides i prou significatives segons el tema tractat
als dos textos analitzats, i són: DERECHOS, HUMANOS
i MIEDO:
A continuació podem
veure als contextos més significatius on surten les esmentades paraules:
Los gobiernos poderosos y los grupos armados están
fomentando deliberadamente el miedo para erosionar los derechos humanos y crear un mundo cada vez más polarizado y
peligroso.
los gobiernos están socavando el Estado de derecho y los derechos humanos, alimentando el
racismo y la xenofobia,
“La ‘guerra contra el terror’ y la guerra de Irak, con su
catálogo de abusos contra los derechos humanos,
han creado profundas divisiones
los grupos armados han mostrado su poderío y han
perpetrado abusos masivos contra los derechos humanos
y el derecho internacional humanitario.
La libertad de expresión se vio sometida a diversas
formas de represión, desde el procesamiento de escritores y defensores de los derechos humanos en Turquía
a través de los medios de comunicación han producido que
se haya impuesto en nuestra sociedad lo que se conoce como política del miedo.
Es en el siglo XX, cuando realmente la política del miedo se instaura en
todo su esplendor.
La idea es atractiva para muchos poderes y no es muy
difícil pensar en ejemplos a lo largo del siglo XX, como el miedo que se despertó
entre los ciudadanos, tanto en EEUU
Pero la política del miedo no es un instrumento exclusivo de los
políticos, también se sirven de ella los medios de comunicación.
Una sociedad alarmada, con miedo se engancha a los medios porque quiere
saber más, quiere escuchar una noticia que le permita estar tranquilo
Finalment, només vull acomiadar-me
amb una frase cèlebre:
“Ten audacia i fe
en ti mismo. Ay de ti si tienes miedo" (Friedrich Nietzsche).
Molt interessant el tema de la teva anàlisi! També m'agrada molt la frase amb la que conclous l'entrada. Trobo que aquest tema està sent experimentat molt intensivament amb els ciutadans arran del tema de la crisi. A tot arreu veus polítiques (econòmiques i socials) de por! Aviam com ho combatim!
ResponderEliminarGràcies Sandra pel teu comentari; ja pensava que ningú participava al meu blog.
EliminarEstem en contacte
Este comentario ha sido eliminado por el autor.
ResponderEliminarHola,
ResponderEliminarja sé que és redundant, però quina por fa relacionar paraules com drets humans i por. Lamentablement és el moment en què vivim, utilitzant la por ens treuen drets que havíem aconseguit amb sang (molta sang) i llàgrimes. És llastimòs com estem tornant a la situació social anterior a la segona guerra mundial. Tots els drets que hem aconseguit amb l'estat del benestar ens els arrebaten i no els recuperarem en decennis. El més trist és que ho fan amb l'argument de la por: "si no ho fem així anirà pitjor". I pobrets de nosaltres ho acceptem perquè no hi podem fer res més. Però segurament si que podem fer alguna cosa més.